estetska-stomatologija-zubar-poliklinika-breyer

ENDODONCIJA I SPAŠAVANJE „HRABROG VOJNIKA“ ZUBA

„Bio je vikend. Hrabro mi je služio godinama, ali bol je došla iznenadno i silovito. Opirao sam joj se svim silama. Ketonali, brufeni i ostala teška artiljerija. Sve je bilo bezuspješno. U trenutku agonije poželjeh ga sam odstraniti. Jedino rješenje je bilo pokušati preživjeti vikend i u ponedjeljak zorom ranom posjetiti zubara.“
Čini li vam se ovaj odlomak poznatim? Vjerujem da ga je većina „preživjela“ i prisjeća ga se s nelagodom. Nažalost, najčešći povod posjete zubaru je upravo zubobolja. Netko reagira na vrijeme pa je šteta u tom slučaju malena i u relativno kratkom roku ju možemo popraviti. Ima i onih koji dulje vrijeme ignoriraju signale zubobolje dok se ona ne razvije u ozbiljan problem. U ovom ili onom slučaju posjeta zubaru je neizbježna.
Prilikom posjete zubnoj ordinaciji, nakon dijagnoze, zubar će Vam objasniti razinu štete na zubu i plan terapije. Pri tom je bitno da razumijete sve faze kroz koje vaš zub prolazi tijekom liječenja i oboružate se strpljivošću. Upravo iz tog razloga, u ovom članku dat ću vam odgovore na neka od najčešćih pitanja naših pacijenata i pokušati razjasniti pojmove vezane za popravak zuba.
  1. ŠTO PODRAZUMIJEVA POPRAVAK ZUBA?
Popravak zuba podrazumijeva čišćenje zuba od karijesa. Ovisno o dubini karijesa, ali i površini zahvaćenosti zubne krune ovisi daljnji tijek terapije.
a) Ako je karijes plitak i nije zahvatio veliki dio krune zuba na zub se stavlja kompozitni ispun ( bijela plomba).
b) Ako je karijes duboko i zahvaća živac tada je potrebno liječenje zuba.
c) Ako doktor dentalne medicine procijeni prilikom čišćenja karijesa da su zubne sjenke oslabljene (tanke) i da ne bi mogle podnijeti velike žvačne sile tada je nužno staviti krunicu (navlaka).
2. ŠTO PODRAZUMIJEVA FRAZA „SPAŠAVANJE ZUBA“ I POJAM ENDODONCIJA?
Fraza „spašavanje zuba“ i pojam endodoncija podrazumijevaju liječenje zuba. Liječenje zuba je postupak kojim odstranjujemo unutarnji dio iz zuba (zubna pulpa) tj. „vadimo živac“. Nakon toga postupka zub je devitaliziran tj. „mrtav“.
  1. ŠTO JE PULPITIS?
Pulpitis je upala zubne pulpe ( zubnog živca) do koje dolazi zbog dubokog neliječenog karijesa, traume ili višestrukih popravaka živca.
  1. DA LI JE PULPITIS ISTO ŠTO I GRANULOM I UPALA ŽIVCA?
Pulpitis i upala živca označuju isti pojam, dok je granulom bakterijska upala na vrhu korijena zuba.
  1. KAKO SE RAZVIJA GRANULOM I KOJI SU SIMPTOMI?
Do granuloma dolazi uslijed ne liječenog karijesa koji razara krunu zuba (caklina, dentin) i dolazi do zubnog živca. Granulom u početnom stadiju nema izraženih simptoma pa se najčešće otkrije slučajnim pregledom na ortopanu i RVG-u. Uznapredovali simptomi su otečeno i crveno zubno meso, bol pri zagrizu, povišena tjelesna temperatura, zubobolja, fistula.
  1. KAKO SE LIJEČI PULPITIS I GRANULOM?
Granulom se liječi isto kao i pulpitis, odstranjenjem organskog sadržaja iz zuba (krvne žile i živac) i antibioticima ako se pokaže. Svojim pacijentima obavezno prije endodontskog liječenja dajemo lokalni anestetik (injekcija) kako bi zahvat bio što bezbolniji. Zub čistimo od karijesa i odstranjujemo zubnu pulpu. Nakon odstranjenja zubne pulpe posebnim iglicama mehanički čistimo i širimo korijenske kanale, a kemijsko čišćenje provodimo s antisepticima i dezinficijensima. To je vrlo osjetljiv posao i zahtijeva stručnost, preciznost i strpljenje. Ako se ta faza ne odradi dobro obično dolazi do daljnjeg propadanja zuba. Kada kanale proširimo i dezinficiramo potrebno ih je napuniti kako bi spriječili prodor bakterija iz usne šupljine u kost zuba. Ako je zub adekvatno liječen, a upala se ne smanji u 3 mjeseca (zub slikamo odmah poslije punjenja i slikanje se ponavlja nakon 3 mjeseca) potrebno je kirurškim postupkom odstraniti vrh korijena i granulom kako bi sačuvali zub.
  1. KOLIKO TRAJE LIJEČENJE ZUBA?
Liječenje zuba može biti jednoposjetno ili višeposjetno ako zub ima veliku upalu, izrazito zavinute i neprohodne kanale.
  1. ŠTO AKO ZUB NAKON ENDODONCIJE BOLI?
Kod nekih pacijenta javlja se bol neposredno nakon završetka endodontskog tretmana. Bol se smiruje unutar par dana, a pacijentu se prepisuje analgetik.
  1. U KOM SLUČAJU SE PROPISUJU ANTIBIOTICI?
Antibiotici se prepisuju u slučaju povišene tjelesne temperature, otekline mekih tkiva te kod pacijenata s opterećenom anamnezom (otekline, umjetni srčani zalistak, hemofilija itd.)
  1. KOLIKI JE VIJEK TRAJANJA ZUBA NAKON LIJEČENJA ZUBA?
Ako je liječenje zuba adekvatno izvršeno, a znakovi upale korijena prošli liječeni zub ima dugoročnu prognozu preživljenja.
Jasno mi je da bi se većina vas u trenutku najgore zubobolje najradije riješila tog nesretnog zuba samo da bol nestane. Mi u Poliklinici Breyer poseban naglasak stavljamo na visoku kvalitetu liječenja zuba jer svaki spašeni zub koji ima dugoročnu prognozu, je doslovno zlata vrijedan. Redovitim kontrolnim posjetama stomatologu i adekvatnom oralnom higijenom spriječit ćete zubobolju i sačuvati svoje zube.
Rezervirajte svoj neobvezujući pregled u Stomatološkoj Poliklinici Breyer pozivom na broj 00385995155111 ili nas kontaktirajte putem Facebook Messenger-a, rado ćemo Vas voditi u odluci do novog osmijeha krojenog baš po Vašoj mjeri!
Matea Ivanić, DMD, Stomatološka Poliklinika Breyer